I efteråret var jeg så heldig at overvære denne præsentation af Jo Boaler, Professor of Mathematics Education, Stanford University til Scottish Learning festival i Glasgow. Jo Boaler redegjorde for, hvorfor lærerens og elevens mindset har stor betydning for undervisningen og elevens læring.
Begreberne growth og fixed mindset er udviklet af Carol Dwerk, som fandt ud af at alle har en overbevisning og deres eget potentiale. Nogle mennesker tænker, at deres intelligens er mere eller mindre fikseret – enten kan du lære noget eller også kan du ikke. Andre har et voksende mindset, hvor de tror på at de kan lære alt og at deres intelligens kan vokse. En tredje gruppe bevæger sig mellem de to mindsets. Elever med fixed mindset har større tendens til at give op ved udfordringer, hvor elever med growth mindset fortsætter på trods af udfordringer. Det vigtige i hendes teori er, at det er muligt at udvikle sit mindset fra fixed til growth.
Jo Boaler demonstrerede undervisning, som både tager højde for nyere hjerneforskning og mindsetudvikling. Undervisningen har fokus på processen fremfor målet og bygger på forskellige arbejdsmetoder, som fordrer eleverne til at begå fejl og anvende disse til at udnytte deres fulde potentiale.