Digitalt escape room

I perioden med hjemmeundervisning har jeg forsøgt at lave et forløb, hvor mine elever selv skulle udvikle digitale escape rooms. Jeg blev selv så bidt af det, at jeg videreudviklede på mit lærereksempel da forløbet var slut. 

Forløbet

I undervisningen havde vi fokus på at rummet skulle indeholde en historie. I mit rum er historien at en gnaven lærer har låst dig inde i klasselokalet, og først lukker dig ud når du kan bevise at du har forstået at sætte punktum. 

Herefter skulle de bruge google analyse til at styre spørgsmål og svar. Eleverne var især vilde med at opbygge selve rummet i google slides og så føre deltagerne over i google analyse for at løse gåder. Da først de lærte at linke mellem slides og analyse kørte de bare derudaf med sjove gåder.

Historien: 

Deltageren skal blive fanget af historien med det samme. Derfor skal du præsentere selve konflikten eller udfordringen fra starten af. Det skal give mening at løse gåderne.

Gåderne:

Det skal være muligt at finde svar på alle gåder for deltagerne ved hjælp af hints m.m. i selve rummet. Deltagerne vil gerne udfordres, så selvfølgelig må opgaverne være drilske og kryptiske.

Layoutet:

Her kommer indhold altså før flot layout. Layoutet kan man altid finpudse og gøre bedre, men jeg vil mene det er vigtigere med en god historie og spændende gåder.

Leave a Reply