At bygge en 3D-printer

Mit første projekt er at bygge denne 3D-printer: Prusa3D i3 MK2.

 Første dag i fablabbet bestod af en kort præsentation af designcirklens opbygning og dens anvendelse i fablab. Herudover en gennemgang af 3D-printerens historie og dernæst stod den på udpakning og samling af printer. 

Jeg modtog en kasse med alle delene til min 3D-printer. Manualen er på engelsk, hvilket er en spændende udfordring for mig, som har et stort udviklingspotentiale på den sproglige front – især inden for konstruktion.

Efter 4 timers dyb koncentration havde jeg samlet y-aksen. Under selve byggeprocessen er det en kæmpe hjælp, at vi er en gruppe på fem deltagere. I byggeprocessen opstår ofte konkrete problemstillinger, som er svære at løse individuel, hvorfor det er godt med en byggemakker. Jeg nåede til how-to guide 2/9 og step 28/45

Så er anden dag i fablab overstået og jeg har fået bygget både x-aksen og z-aksen efter jeg havde brugt lang tid på at rette y-aksen fra sidste gang. Efter 5 timer nåede til montering af ekstruderen, hvor kabelføringen og diverse strips krævede ekstra koncentration. Det begynder langsomt at ligne en 3D-printer. Jeg håber virkelig at den bare printer afsted, når jeg er færdig – men jeg har hørt, at det ikke altid går så nemt. Jeg nåede til how-to guide 5/9 og step 29/35

Tredje dag i FabLab og nu skulle printeren snart stå færdig. Herefter gik det hurtigt med at få sat LCD-skærm PSU og varmepladen på printeren. Alt dette forløb fint – dog var det svært for mig at sætte PSUen fast, da møtrikkerne og skruerne under fastgørelsen flere gange smuttede ud og skulle findes på gulvet.

Bevar koncentrationen

Herefter kom det øjeblik, som virkelig krævede koncentration. Alle elektriske dele skulle forbindes og placeringen af de enkelte dele var afgørende. Jeg gik systematisk frem og startede med x-aksen og fortsatte langsomt videre til at alle dele var forbundet. Herefter blev kablerne samlet sammen og printeren stod klar.

En dum fejl

Jeg blev lidt forvirret over den manglende vejledning til at starte maskinen op. Jeg satte strøm til printeren og så  en sølle video som redegjorde for en selvtest. Under testen bemærkede jeg at y-aksen sad skævt og jeg forsøgte at rette dette op ved hjælp af indstillingerne. Herefter kørte jeg en anden test og pludselig havde jeg ødelagt både varmepladen og måske også dysen, da jeg havde indstillet P.I.N.D.A proben for højt oppe, så den ikke fik stoppet dysen, som ødelagde overfladen på varmepladen. Næste gang må jeg skifte pladen og tjekke om dysen har taget skade. Det var en fin lærerstreg – bevar koncentrationen og følg manualen 100 % (næsten)

første print på min prusa

Så er printeren kørende. Det gik meget nemt med at skifte varmepladen ud og jeg kalibrerede printeren, så dysen er placeret helt korrekt. ENDELIG kunne den printe. Jeg lavede en flagermus, som testprint og den blev rigtig fin efter lidt justering af temperatur, tempo og dysens placering.

Herefter blev jeg introduceret til TINKERCAD, som er et program til 3D-design. Jeg fulgte nogle forskellige øvelser og forsøgte at tegne nogle 3D-modeller. For at komme i gang med at modellere, måtte jeg først finde et behov for design af forskellige elementer. En kollegas fløjte til idræt var gået i stykker, så den ikke længere kunne sidde fast i nøgleringen. Efter lidt søgning på thingiverse fandt jeg en fin fløjte, som jeg trak over i tinkercad og indskrev min kollegas initialer. Herefter er der kommet flere og flere 3D print til.

​Lærer ved inklusionscenter for børn med autisme og fablabpioner i Silkeborg kommune.
Indlæg oprettet 14

Skriv et svar

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen